Mobiletnografi
Målgruppens respons på virksomhedens nye produkt er ikke som forventet. Masser af potentielle kunder har i spørgeskemaer og interviews hævdet, at de ville købe produktet. Men det sker ikke. Kunderne siger ét, men gør noget andet – hvorfor? Det vil du gerne undersøge. Men du har ikke tid til at foretage langvarige observationer blandt målgruppen, som i øvrigt er spredt over hele landet.
Derfor beslutter du dig for at gennemføre en mobiletnografisk undersøgelse, hvor kunderne selv dokumenterer deres hverdag ved hjælp af deres smartphone. Det sker ved, at de besvarer opgaver og spørgsmål, du stiller dem. Med telefonen som stedfortræder kommer du med ind i deltagernes private hjem og andre steder, hvor det ellers ville være svært at være med. Du får et nært og detaljerigt indblik i deres hverdag og en dyb forståelse for den kontekst, virksomhedens produkt skal passe ind i.
Denne bog guider igennem den proces, det er at gennemføre en mobiletnografisk undersøgelse fra start til slut.
Bogen er beregnet til at blive brugt af dig, der også har travlt med alt muligt andet, og derfor er den kortfattet og går lige til sagen. Bogens trinvise tilgang til den mobiletnografiske metode og de mange eksempler, forklaringer og illustrationer hjælper dig godt i gang.
Du kan læse bogen i dag og gå i gang med at forberede din mobiletnografiske undersøgelse i morgen.
Om forfatterne
Charlotte Albrechtsen har arbejdet med personaer i det offentlige, det private og i foreninger. Hun er cand.mag. i litteraturhistorie og antropologi og ph.d. i virksomhedskommunikation.
Til daglig er Charlotte Albrechtsen selvstændig analysekonsulent i virksomheden Tovejs. Sideløbende hermed underviser hun i kvalitativ metode og undersøgelsesdesign ved Syddansk Universitet, og hun er serieredaktør for trin for trin-serien.
Charlotte Albrechtsen har tidligere udgivet bøger om storytelling i organisationer, spørgeskemadesign og CV-skrivning. Desuden har hun udgivet langt over hundrede blogindlæg om brugerundersøgende metoder på Tovejs.dk/blog.
Helena Linde Pedersen er uddannet erhvervsantropolog og anvender aktuelt mobiletnografi og andre kvalitative metoder i i sit arbejde som user i fintech-sektoren.
Helena Linde Pedersen var blandt de første i Danmark til at anvende mobiletnografi i kommerciel sammenhæng og har 2016 gennemført eller konsulteret på mere end 50 mobiletnografiske undersøgelser.
Som strategisk analysekonsulent har hun rådgivet virksomheder såsom Novo Nordisk, DBS, Danica Pension, DR, Clever og Nuuday samt organisationer som Kræftens Bekæmpelse og Forbrugerrådet Tænk.