Personaer

Den stort anlagte kampagne har ikke den gennemslagskraft, organisationen havde håbet på. Opslagene på sociale medier får ikke nok likes, og de planlagte events flopper på grund af for få deltagere. Det er rigtig ærgerligt! Ikke mindst, fordi du kunne have undgået situationen, hvis du havde haft en bedre forståelse for kampagnens målgruppe.

Det kunne du have fået ved hjælp af personametoden. Når du laver personaer, bruger du empirisk viden om en målgruppe til at fremstille nuancerede portrætter af fiktive mennesker. Personaer formidler kompleks viden om målgruppen på en måde, der er overskuelig og gør det let at leve sig ind i de mennesker, det handler om.

Denne bog guider dig igennem den proces, det er at lave personaer fra start til slut.

Bogen er beregnet til at blive brugt af dig, der også har travlt med alt mulig andet, og derfor er den kortfattet og går lige til sagen. Den trinvise tilgang til personametoden og de mange eksempler, forklaringer og illustrationer hjælper dig godt i gang.

Du kan læse bogen i dag og tage hul på dit personaprojekt i morgen.




Om forfatteren

Charlotte Albrechtsen har arbejdet med personaer i det offentlige, det private og i foreninger. Hun er cand.mag. i litteraturhistorie og antropologi og ph.d. i virksomhedskommunikation.

Til daglig er Charlotte Albrechtsen selvstændig analysekonsulent i virksomheden Tovejs. Sideløbende hermed underviser hun i kvalitativ metode og undersøgelsesdesign ved Syddansk Universitet, og hun er serieredaktør for trin for trin-serien.

Charlotte Albrechtsen har tidligere udgivet bøger om storytelling i organisationer, spørgeskemadesign og CV-skrivning. Desuden har hun udgivet langt over hundrede blogindlæg om brugerundersøgende metoder på Tovejs.dk/blog.